Terreinwagen: 4x bull(bar)shit

Vroeger werden ze hier gebruikt door boswachters (en militairen. En stropers). Ze zijn nuttig waar er (bijna) geen (verharde) wegen zijn: in Afrika, op de toendra en in Siberië. Maar in de Lage Landen moet je tussen alle wegen en bebouwing al flink zoeken om nog een stukje ‘offroad’ te vinden.
In 1999 was in Nederland 1,6 procent van alle verkochte nieuwe auto’s een terreinwagen, in 2003  3,5 procent. Dat zijn er 16.000. In België zijn er de eerste helft van 2014 reeds 54.404 SUV’s en 4×4’s gekocht. Vier keer meer dan 10 jaar geleden, en bijna 20% van de nieuw gekochte wagens.
Net zoals een agressieve hond vaak bedoeld is om het baasje een stoer imago te geven, is de kostprijs van de heilige koe als statussymbool toonaangevend voor de hoogte die de gebruiker zich op de sociale ladder wil aanmeten. En het uiterlijk mag dan ook macho zijn, en aangeven dat je voor niets opzij gaat.
De nieuwe gebruikers van glanzend gepoetste SUV’s zijn vrouwen van rond de veertig met een zonnebril van Dior. De stadsbourgeoisie veegt de schoenen voordat ze instappen om de kinderen naar school te brengen, of van de manege naar de kapper te rijden. Wel handig om op de stoep te parkeren. De kleurkeuze lijkt meestal beperkt tot duister dreigend donkerzwart (ook voor de ruiten) of schitterend stijlvol standing silver (ook voor de velgen).
4 x 4 :
Onverantwoord energieverslindend verbruik. Terreinwagens zijn groot, zwaar, en hoekig van vorm. Zuinig omgaan met de beschikbare energie, en zoeken naar  alternatieven staat diametraal tegenover 4×4.
Vervuilend uitstoot.
Het hoge brandstofverbruik, de onveiligheid voor zwakkere weggebruikers en de milieuonvriendelijkheid door de uitstoot van teveel CO2 maakt dat steeds meer steden (luxe) terreinwagens en SUV’s willen weren of verbieden, zoals Amsterdam, Gent, Londen, Parijs en Nijmegen. In een stad is zo’n voertuig niet op zijn plaats en ook overbodig volgens de staat van onze wegen. Zelfs met verkeersdrempels.
Gevaarlijk. Uit een steekproef van de verzekeringen blijkt dat terreinwagens vaker dan gewone auto’s betrokken zijn bij ongevallen.  Bovendien veroorzaken ze zwaardere letsels bij een aanrijding. (radio 1). De gevolgen van een laterale botsing zijn ernstiger door het gewicht, de neusvorm, de hoogte en het verschil in hoogte van SUV’s. Bij ongevallen tussen SUV’s en personenauto’s is de kans dat iemand overlijdt statistisch zesmaal groter dan bij ongevallen tussen personenwagens.
Assuralia: ‘Bestuurders van terreinwagens hebben een groter veiligheidsgevoel … maar respecteren de wegcode ook iets minder.’ Door het hoge zwaartepunt hebben SUV’s een grotere kans om te kantelen.
SUV’s geven door hun hoogte  en stoere uiterlijk, soms nog versterkt door een batterij schijnwerpers, een lier (winch) en macho bullbars een vals gevoel van veiligheid dat hun bestuurders arrogant tot agressief, en daarom gevaarlijk maakt.
Natuurvernielers
Je hebt een 4×4, dus kan je die overal parkeren. Hele bermen worden vooral op natte dagen tot modderpoel vermalen en geploegd.
Echte freaks betalen grof geld om met hun vehikel avontuurlijk door minstens dertig centimeter modderwater te baggeren. Ze houden van woeste bossen. En die willen de 4×4 natuurliefhebbers dan liefst zo snel en grondig mogelijk kapot rijden. De mindere goden kopen hun modder in spuitbussen om hun voertuig er echt te laten uitzien of dat terreingevoel te krijgen. En als je ze op een smalle landweg tegenkomt wijken ze niet uit om hun terreinwagen niet vuil te maken.
 Verklarende woordenlijst
Offroad: van de weg af, rijdt op natuurlijk terrein: zand, kiezel, rivierbeddingen, modder, sneeuw, rotsen …
Terreinwagen: rijdt (ook) offroad. Heeft vaak grote banden met grof profiel, een flexibele wielophanging, een hoge bodem en 4WD.
Vierwielaandrijving (4WD, 4×4) vierwielig voertuig met aandrijving op alle vier de wielen. Een normale personenauto is een 4×2. (Je zou ook een 3 x 1 kunnen maken.)
Jeep: automerk. Ook algemeen gebruikt voor 4×4-terreinwagens. Kan afgeleid zijn van het Engelse militaire acroniem G.P. dat voor General Purpose (algemeen bedoeld) staat.
SUV’s (Sports Utility Vehicles): luxe personenwagens die vooral op de weg rijden en (beperkte) eigenschappen en looks hebben van terreinwagens.
Flagada‘s (Frans: zwakjes) zijn een soort eco-guerilla’s die de banden van terreinwagens in steden laten leeglopen. Ze ergeren zich aan het arrogante gedrag van sommige 4×4-bestuurders, het gevaar voor andere weggebruikers, het overdreven verbruik en de vervuiling.
Van een spijker van 6,6 millimeter doormeter zagen ze de kop af. Die drukken ze in de ventieldop en schroeven die er zo weer op. Dan loopt de band in twintig minuten leeg.
Onder het motto “Als de terreinwagen niet naar het platteland wil, komt het platteland naar de terreinwagen.” neemt het gebruik bij de Franse Dégonflés toe om 4×4’s te besmeuren met modder.
4×4 in de Lage Landen is voor 90% van de gebruikers 4 x bullshit, onnodig en onverantwoord.
Wie echt offroad moet rijden gebruikt geen statussymbool, maar een tractor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *