e-Bay faciliteert fraude

en blijft dan verder (onschuldig?) onbereikbaar en buiten schot. Het systeem werkt eenvoudig. Je biedt een goedkoop product aan. Gewoon op basis van een foto die je elders op eBay vindt. Veel verkopers gebruiken allen dezelfde foto. In mijn geval object: 322495053703, een ‘Draagbare Mini Hand Held Naaimachine’ . Verkoopprijs: 6.62 USD. Als koper betaal ik netjes. En wacht.

En wacht nog wat langer. Als de levertijd begint te krimpen open ik een dispuut. Verkoper ‘topsalefly’ verontschuldigt zich vriendelijk, en vraagt een tweede kans om het item alsnog toe te sturen. En doet dat uiteraard ook dit keer niet. Hij kent het systeem. Gewoon even wachten, en hop… de levertijd is verstreken. De centen zijn binnen. (Ik had natuurlijk terugbetaling i.p,v, levetring moeten voorstellen, maar dat is niet je bedoeling als je iets koopt.) De transactie wordt afgesloten. Niets ontvangen, geld verdwenen.

De verkoper reageert niet meer. eBay sloot alle mogelijkheden om over deze transactie te communiceren. Probeer ze maar eens te bereiken. Na enkele uren vruchteloos zoeken geef je toch wel op. Voor zo’n bedrag… Een antwoordmail sturen blijft onbeantwoord. Uiteraard.

O, er is ook nog een help-groep (The eBay Community). Even mijn verhaal doen. Daarvan krijg ik wel een antwoord: no naming and shaming! (an official warning for a violation of the Community Guidelines. We will not tolerate posting about listing or member violations. Item numbers, auction links, negative/neutral feedback scores…) In de veronderstelling dat ik de naam van de verkoper niet mag vermelden probeer ik het dus opnieuw, zonder concrete gegevens. Blijkbaar kan ik helemaal niets meer posten. Einde verhaal.

Vreemd toch dat al die super-internetbedrijven nooit gewoon per e-mail te bereiken zijn. Ik heb een brief naar de Europese hoofdzetel gestuurd. Het zou me erg verwonderen als ik daar ooit antwoord op krijg. Gewoon doodzwijgen, een beproefde techniek.
Ik ben er redelijk zeker van dat ik niet het enige slachtoffer ben. Er zullen er duizenden zijn. En eBay maakt dit mogelijk, door transacties na een vastgestelde termijn af te sluiten, ook als ze niet afgesloten, uitgevoerd of afgehandeld zijn.

Las ik onlangs nog dat Europeanen tegenwoordig meer vertrouwen hebben in Xi Jinping dan in Trump?
Dat we meer vertrouwen hebben in China dan in de Verenigde Staten?
In ieder geval heb ik bij AliExpress nooit problemen gehad zoals bij eBay. En ze hebben een contactadres, en een telefoonnummer, en een chatlijn.

Eigenlijk ben ik dus gewoon genaaid, door hun Sewing Machine, Quick,  Handy  & Cordless…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *