Van waardevol naar waardenvol

Typisch Belgische zomerse regendagen nodigen niet uit om buiten op te ruimen. Binnen kan het ook. Een kast, of een rek. Een grote legger met boeken en vooral ordners krijgt nu die reeds lang verdiende eer. Stofzuigen, leegmaken, met water en zeep schoonmaken. Nuttige informatie en zware herinneringen. Bestoft, en vaak jaren onaangeroerd. De bovenkant onherroepelijk en blijvend vergrijsd. Als vanzelf komen ze opgefrist terug op hun eigen plekje te staan. Uit gewoonte.

Ga ik deze nog wel terugzetten? Jaren niet open gehad, de inhoud allicht behoorlijk gedateerd. En ik kan alles gemakkelijker en actueler terugvinden op internet. Dingen die ooit belangrijk waren. Een reeks bijscholingen rond marketing. Jaren ’90. Amper sprake van internet. Customer satisfaction. Slides en schema’s. Kopies uit boeken. Piramide van Maslow. Waar ben ik nog mee bezig geweest?

Leiderschapsstijlen, situational leadership, opdelingen in velden en sectoren. Gauss curves. Het soort tekeningetjes dat de meningen tot theorieën transformeert, en een schijn van wetenschappelijke benadering geeft. Het heeft gewerkt, de cursussen zaten vol. Zitten allicht nog steeds vol.

Delegeren. Time management. Coaching. Marketing planning. Analyses. The Boston Consulting Matrix. Marktonderzoek. Promotie, flexibiliteit, communicatie, oefeningen. Bench-marketing en concurrentie-analyse. Gekribbelde notities die ik niet wil herlezen. Grafieken.

Omzet-analyses, swot-analyses. Ondernemingsstrategie en Human resources , CAO, kwaliteitszorg (ISO, KAIZEN…), afkortingen die me niets meer zeggen (SDCA,PDCA, MUDA…), kostprijsberekening en kostenplaatsen. Wiskundig uitziende formules die de indruk geven dat economie berekenbaar is, voorspelbaar zelfs? Checklists. Financiële analyse, jaarrekeningen, cash flow, ratio’s, effectieve personeelskosten, break even. Tabellen. Letters, cijfers…

Het verwondert me, waar ik overal mee bezig ben geweest. Hoeveel tijd ik daar in gestoken heb. Minstens ¾ hiervan is waardeloze nonsens. Theorieën die maar één start- en eindpunt hebben: winst. Geld. Zelfs als het gaat over menselijke relaties en gezondheid, staat dat in functie van winst maximaliseren. Sociaal leven en welzijn zijn bijkomstig. Tenzij er geld mee kan verdiend worden. Milieu en ecologische impact komen niet (erg zelden) in de resultatenrekeningen voor. De waarde van de aarde, lucht, water en leven komt niet aan bod. Enkel getallen die  euro’s voorstellen.

Ik ga deze cursussen niet meer nodig hebben. Nooit meer gebruiken. Economie zonder ecologie is egoïstisch korte termijn misbruik van alles en iedereen. “Wat niet goed is voor iedereen, is niet goed.” Ook niet als je het eco-nomie noemt, en doet alsof het wetenschap is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *