Verzekeraar (Ethias, Belfius) heeft geen expertise, ervaring noch klantendienst

De stormschade is 6 weken geleden aangegeven. En gestaafd met een 100-tal foto’s.
Ethias2De klantenservice van Ethias bestaat hoofdzakelijk uit de automatische ontvangstbevestiging van mails.  Bij Belfius ontbreekt dit zelfs. Er komt vanwege de verzekeraar geen enkele instructie of informatie, zeker geen actie.  ethias3Ethias slaagt er in ongeveer 1 op de 2 mails te beantwoorden. Maar er gebeurt verder niets. En alles moet blijven liggen. Zonder deadline.  Voor onbepaalde duur…

Nu is het omwaaien van bomen niet iets dat in heel België maar 1 keer in 10 jaar gebeurt. Dus mag je eigenlijk van een grote verzekeraar met veel personeel verwachten dat die een eenvoudige procedure hiervoor heeft. Bijvoorbeeld een turflijstje of een app. Met: welke soort bomen? Hoeveel? Lengte en dikte? Zijn er gebouwen beschadigd? Omheiningen? Hoeveel meter, welke soort… Klaar. (Misschien kan ik een aanrijdingsformulier tussen storm en boom invullen?)

Ethias1Meteen na de storm jeukten mijn handen om alles op te ruimen. Helaas krijg ik enkel te horen: wachten tot er een expert gekomen is. Nu blijken omgewaaide-bomen-experts in België uiterst zeldzaam te zijn, zo niet zelfs niet eens te bestaan. Ik vermoed dat de vacatures bij de verzekeraars nog steeds open staan. Als onwetende leek heb ik nog even verondersteld dat zelfs een gewone bediende of arbeider zou kunnen constateren dat een boom omgewaaid was. En plat op de grond lag. Maar daar is dus blijkbaar een bepaalde, zeer moeilijk te vinden expertise voor nodig.

Ondertussen is door het verbod om op te mogen ruimen mijn ijver hiervoor tot ver onder het vriespunt gezakt. Ik reken er nu dus op dat de verzekeraar zelf een aannemer of werkploeg gaat engageren en de klus laat klaren. (Het had voor 1/3de van de kosten al kunnen gedaan zijn. )

Ethias5Dat ik dagelijks met een volle emmer water  gebukt en gebogen tussen de takken van de platliggende bomen door moet struikelen om de ganzen hun natje te bezorgen, dat zullen ze bij de verzekeraar nog wel een maandje extra kunnen volhouden. (Moet je eens proberen: hindernissenparcours onder smalle horden van < 100cm. Hoofd geschramd, armen gekrast, schenen open, last van een losse wervel in mijn rug…) Dat gras en (bessen- e.a.) struiken verstikken onder de dennentakken zal hun zorg niet zijn. En dat hardnekkige hondsdraf en brandnetels tieren waar er wel nog wat zon doorpriemt zullen ze wel als een verrijking van de flora beschouwen.

Ethias4cDe oogstappels zijn rijp. De bakpruimen ook. Helaas kan ik niet met een kruiwagen en kistjes tot daar en terug geraken.

Eigenlijk een trieste schande dat een zo eenvoudig dossier door zulke grote verzekeraars door ieder gebrek aan actie tot zoveel ergernis, ongemak en extra schade moet leiden.
O ja, er zijn meer schadegevallen van dezelfde storm. Maar dat lijkt me een reden te meer om dit efficiënt aan te pakken. En je klanten te informeren.

Ik weet al wat de expert, als die ooit gaat komen, zal zeggen. “Helaas is het niet mogelijk de schade vast te stellen voor de bomen zijn opgeruimd.”

Ik zing met Herman Van Veen: Is dit een grap, of om te huilen? Is er iemand die dit begrijpt? Wie zou er met me willen ruilen? Dag in dag uit, wat kruipt de tijd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *