Heilige google, bid voor ons

Je vindt zowat alles op internet, vooral dankzij zoekmachines zoals Google. Daarbovenop voorzien deze ook nog mogelijkheden waarmee iedereen (gratis) een website-je of een blog kan maken. Waar ik voor dit blog ook dankbaar gebruik van maakte.
Maar de dankbaarheid verandert  wel wat in wrevel, als blijkt dat werkende functies plots niet meer werken en voorheen wél. Dan verwacht je heil van de Help pagina, of van de Feedback functie. Als die na meerdere vragen volledig doofstom blijft verandert de wrevel in ergernis.
De meeste hosts en service verleners hebben een e-mail adres, een ticketsysteem, een help pagina, gebruikersgroepen en een chatfunctie om te helpen als er een probleem opduikt. En antwoorden binnen 0,2 tot 24 uur. Niet zo voor de groten.
Google is God boven god, en quasi onbereikbaar voor gebruikers.
Too big to fail, zoals de banken.
In de bovenbalk van het blog staan enkele pagina’s. Handig. Ik had er nog 2 aangemaakt, maar die gaan er niet in. Een andere pagina er uit gehaald. Dat ging. Terugzetten… niet meer. Grrr! Nergens hulp of uitleg te vinden. Dus maar een laatste berichtje gepost in het “Feedback” vak, zonder veel hoop op beterschap. De mogelijkheid om een schermafdruk tot te voegen met de precieze plaats en situatie van het probleem heb ik maar weggelaten, gezien er toch niets mee gedaan wordt. Lees maar mee:
“Deze functie werkt blijkbaar als vuilbak.
Nooit enige respons (of ‘feedback’),
en een oplossing voor het gemelde probleem is er na maanden nog steeds niet.
Ik las onlangs dat Google aan Microsoft 3 maanden gaf om een fout te herstellen voor ze wereldkundig te maken. Voor de eigen software geldt dat uiteraard niet.
(hier zit nog stof in voor een Blogger blogje.)
Maar aangezien de Feedbackfunctie als vuilbak werkt, en er ook met ‘Googelen’ geen oplossing (zelfs geen probleem) te vinden is, zullen we maar nederig accepteren dat feedback eigenlijk niet nodig is, het hoofd buigen en de beperkingen van Blogger, en de niet meer werkende functie om pagina’s te publiceren, aanvaarden.
Geweldig, zo’n gigantisch bedrijf dat onverstoorbaar blijft en enkel op fouten van anderen, maar niet op eigen problemen reageert.
Amen”
De standaard reactie:
“Hartelijk dank voor uw feedback. We stellen alle feedback op prijs. We kunnen niet altijd persoonlijk reageren, maar we zullen uw opmerkingen gebruiken voor het verbeteren van uw Google-ervaring.”
Hetzelfde antwoord kreeg ik maanden geleden ook al. Meermaals.
Ora pro nobis.
Het geeft dan wel weer een beetje voldoening om een probleem van Blogger in een blogje wereldkundig te maken. Zodat het kan gegoogeld worden.
Nederige groeten van een verbolgen blogger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *